Interview in InCT, vakblad voor o.a. uitgevers, over Lulu’s book app en de nieuwe weg die Lulu inslaat qua eigentijds schrijven en uitgeven, okt. 2012
Aanstaande woensdag, 21 nov. geef ik een lezing op een symposium over uitgeven in de moderne tijd. Ter voorbereiding ervan verschijnt een interview met mij in InCT:
Lulu Wang doet het zelf
In 1997 debuteerde Lulu Wang met ‘Het Lelietheater’ een instant bestseller. Het vestigde haar naam als nationaal en internationaal auteur. De boeken die zij na dit overweldigende succes schreef waren weliswaar ook best-sellers (er zijn in totaal ruim 1,3 miljoen van haar boeken verkocht) , maar ze kunnen niet tippen aan het succes van haar debuutroman. Lulu Wang is nooit gestopt met schrijven en heeft de afgelopen vijftien jaar een trouwe schare fans weten op te bouwen. Dit jaar verscheen haar tiende boek, ‘Nederland, wo ai ni’ (Nederland, ik houd van jou). Opmerkelijk, want het is geen boek maar een app en Lulu Wang geeft het in eigen beheer uit. Ter voorbereiding van haar lezing op InCTspiratie mocht InCT komen lunchen bij Lulu Wang thuis.
Na een hartelijke ontvangst en nadat de bezoeker netjes zijn schoenen bij de deur heeft uitgedaan, nemen we plaats aan de keukentafel bij Lulu Wang thuis in Den Haag. Het wordt ook al snel duidelijk: Lulu Wang vindt dat de doorsnee literaire uitgever anno 2012 toe is aan fundamentele vernieuwingen. Terwijl zij een authentieke lunch bereidt, praat zij honderduit over het gebrek aan durf, over met de tijd mee te gaan en over passie voor ondernemerschap. Daarmee schetst ze een beeld dat veel mensen tegenwoordig van de uitgeverij hebben.
Een andere reden om kritisch naar de uitgeverij te kijken is hoe men een auteur behandelt. Er ontbreekt volgens haar bijvoorbeeld transparantie in royalty statements, iets wat essentieel is voor het vertrouwen tussen de auteur in zijn uitgever. Lulu Wang vraagt zich af of de uitgeverij zich voldoende voorbereidt voor de uitgave en promotie van digitale boeken. Wat is de verhouding tussen de opbrengst van een boek en de overhead van de uitgeverij? In dit nieuwe tijdperk met zijn digitale producten, moderne verkoop- en promotiemethoden dient de financiële en zakelijke verhouding tussen de uitgever en auteur te worden herzien. En dit is nog niet in voldoende mate gebeurd. Daarom heeft Lulu Wang besloten om haar nieuwe project, van een boek kunnen we eigenlijk niet spreken, in eigen beheer te doen. Het werd een app waarmee je op verschillende wijzen door het verhaal heen kunt navigeren.
Met haar charmante verschijning kan Lulu Wang haar eigen werk goed ‘verkopen’ en ze is ook gezegend met een doortastend gevoel voor business (in ons gesprek gaf ze me ook een aantal inspirerende tips met het oog op de ontwikkelingen die InCT gaat doormaken). Het bewijs dat een auteur zichzelf en zijn ‘boeken’ kan verkopen is dat de app inmiddels al weken in de top van best verkochte apps staat.
Het roept natuurlijk direct de vraag op waarom Lulu Wang besloten heeft geen boek te maken maar een app, waarom ze inderdaad dacht, tenminste voor haar digitale uitgaven, geen uitgeverij nodig te hebben en hoe ze in verband met de papieren editie van haar boeken de relatie tussen auteur en uitgeverij gemoderniseerd zou willen zien. Daarover heeft ze een duidelijke mening. Tijdens de heerlijke Chinese lunch aan de keukentafel ontspon zich een geanimeerde discussie over deze onderwerpen. U kunt tijdens InCTspiratie 2012 horen wat de overwegingen en gedachten zijn van Lulu Wang.
—–
Papieren boek ‘Nederland, wo ai ni’ (in Vlaanderen heet het ‘Regenland, wo ai ni) komt binnenkort uit, zie hier: https://luluwang.nl/?page_id=157
Klik hier om de Androidversie van de book app Nederland, wo ai ni aan te schaffen (€7,99).
Klik hier om de Appleversie van de book app aan te schaffen (€7,99).
Klik hier voor de demo. Wat is zo speciaal aan deze versie? >>> >>