Hyperlokale site
In november vorig jaar ik heb tijdens een conferentie te Doorn Jeroen Mann, oprichter van www.DenHaagDirect.nl, een eigentijdse hyperlokale website, leren kennen. Na de conferentie heb ik het zo druk gehad dat ik nu pas tijd heb gevonden om zijn site op te zoeken. Want ik was benieuwd hoe eigentijds de site precies is. Op de site zie ik rapportages van luchtig geklede nieuwjaarsduikers, nieuwtjes van bedrijven, bloggen van diverse journalisten. Foto´s en informatie van alleen maar de plaatsen dichtbij mijn deur: Den Haag.
In deze tijd van internationalisering en globalisering is het inderdaad uniek ofwel eigentijds dat een site zich toelegt op een regio. Toen ik op de universiteit zat dutte ik graag tijdens de colleges van esthetiek. Maar mijn docent gooide graag roet in mijn slaapuurtje. Hij stak vaak controversiele uitspraken af die mij wakker schrokken. Een ervan luidde: hoe regionaler hoe internationaler. Wat een onzin!, dacht ik op het eerste gehoor van die woorden. Maar bij nader zien… Als wij de samenstelling van een oceaan bestuderen, voldoet het door een druppel zeewater te analyseren. www.DenHaagDirect.nl is zo´n druppel Noordzeewater. Door zich te beperken tot alleen maar deze stad en omgeving, hebben de bewoners en de bedrijven meer aan zo´n site voor nieuws en nuttige informatie dan een krant die in tachtig talen over de hele wereld verspreid wordt. Want wat heb je eraan als een shoppingmall in San Fransisco 50 procent korting geeft op hun oliebollen?
Tussen hyperinternationaal en hyperlokaal hoeft dus geen hemelsbreed verschil zijn, bedenk ik me.
Ik wens nog meer regio´s sites toe die gewoon de mensen die daar wonen bedienen. Doe lokaal en dan ben je gek genoeg. Petje af, dhr. Mann!
Fotograaf: Steven Partiman.